tisdag 8 december 2009

Pepparkaksborg





För ett tag sedan föreslog jag att vi i år kanske skulle byta ut Mor Annas färdiggräddade pepparkakshus mot en egenhändigt tillverkad pepparkaksborg. Löftet är nu införlivat. Jag försökte efter ett tips av en vän byta ut det alldeles för varma smälta sockret mot limpistol. Inte populärt. Då kan man ju inte äta det! Vem vill äta ett gammalt dammigt bakverk som stått framme i veckor? Det blev smält socker och en brännblåsa på ett finger. Tack, milda för den fina mallen. Nu återstår bara lite "pyntande". Hur det kommer att se ut är vi inte helt enade kring ännu. Det finns förslag på allt från legosoldater, tomtar till snöänglar...

4 kommentarer:

  1. Superfint! Har precis tillverkat mallar för huset i Lindome och detta skall bakas nu på förmiddagen. Det blir limpistolen här kan jag lova! Jag fortsätter med det eftersom det infördes så lätt förra året(utan den hade det nämligen aldrig blivit någon Empire State byggnation). Återstår bara att se om degen räcker. Skall ju ha med altan också hade jag tänkt. Nästa år vill Nora göra Taj Mahal. Det får vi allt se. Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Vilket JOBB!!! Men så fiiint det blev! Jag har aldrig gjort ett pepparkakshus men blev väldigt sugen på att göra ett nu... till nästa år kanske!!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint! Hur kommer det sig att den heter just ANKO? Något sonen sett på TV? FINFIN!

    SvaraRadera
  4. Anko, är egentligen ANNO (svårt att se på bilden), man skriver så ibland på gamla byggnader. Det anger byggåret. På andra sidan står det Fort Adielsson.
    /C

    SvaraRadera