söndag 2 maj 2010

En enkel paj till Valborg

Till Valborg hade jag bestämt mig för att göra en favorit paj som faktiskt hade fallit lite i glömska. Det var när vi bodde i England jag blev bekant med denna frestelse. En fantastisk kola paj, enkel att göra, i alla fall vad jag mindes. I god tid påbörjades förberedelserna. Konservburk kondenserad mjölk skulle kokas i vatten i tre (!) timmar. För att spara lite tid, inför andra kommande högtider, "huttade" jag i tre burkar i kastrullen. Av detta långkok förväntades resultatet bli en smarrig kola kräm. Döm om min besvikelse när jag följande kväll öppnade burkarna med bara ett "blask" som innehåll! Nytt försök! Längst in i skafferiet hittades ytterligare två burkar, dessa förmodligen från vår tid i England. Ytterligare tre timmar på spisen, två burkar denna gång. Resultatet, perfekt! Ett litet problem dock, fäst-före-datumet; 2007. Tacksam för sent öppna affärer, det började bli ont om tid, servering om mindre än ett dygn! Dock för sent för ytterligare kok. Burkarna fick följa med till jobbet. Nytt långkok. Nio koktimmar och sju burkar senare, en kalas god Banofee pie!


2 kommentarer:

  1. Det verkar som att träning ger färdighet, så jag tycker att du kan träna lite till så jag får smaka också när jag kommer hem. Menar du att det bara blir kolakräm sådär när man kokar en stängd kondenserad mjölkkonserv?
    Snabbt och lätt tycker jag nog inte kanske, men säkert mycket gott ;) Kramelikram

    SvaraRadera
  2. Vi skall med säkerhet ha anledning att smaska i oss paj mm i sommar.
    /C

    SvaraRadera