måndag 11 maj 2009

Äppleodlare...






Just nu är det lätt att vara äppleodlare. Inte menat som en förolämpning för alla er professionella odlare. Detta gäller för en sådan som mig, med gamla frukträd i trädgården som nu står i ljuvlig blom! Då är det lätt att glömma vingliga turer på stegen med sekatören i högsta hugg. Eller tidigare sensomrar med dignande skörd som har ställt krav på både mosande och mustande. Inte en enda lunchlåda innehöll mat utan att en av ingredienserna var äpple.
Just nu njuter jag, och tycker att det är härligt att vara "äppleodlare"...



Magnolia tillhör en av mina absoluta favoriter. Som marsipan blommor på bar kvist, tidigt på våren.
När vi flyttade för ett par vintrar sedan ville jag absolut flytta med min magnolia. Med hjälp av spett lyckades maken hugga upp busken ur den frusna marken. Med lika delar våld planterades den sedan i den lika frusna nya rabatten. Detta har satt sina spår. Busken lever, men den frodas inte. Årets blomning är den ni ser på bilden....




På detta rosa moln av blommor kan man inte se sig mätt.




Ett par hemgjorda betongkrukor har fått lite blomsterprakt. Lavendeln planterades i en zinkhink som hade hål i botten. Passade därför bättre som kruka än att bära vatten i.

1 kommentar:

  1. Jag längtar hem när jag ser det här. Såååå vackert!/Kram L

    SvaraRadera