lördag 14 april 2012

Vita taxibilar

Gårdagen började ganska avslappnat. Två av tre vuxna hade andra aktiviteter, den tredje, dvs jag, var kvar med barnen. Fyra till antal. Efter lugn fömiddag bestämde vi oss för klubbhuset och poolen. I hissen hade aviserats att det mellan 1-4 skulle vara brandövning. Det beskrevs rökbobmer och allmän uppslutning. När utsatt tid närmade sig kände jag mig stressad att ta mig ur lägenheten och helst inte fastna i en hiss med hela sällskapet under pågående övning. Vi klarade oss! Varken rök eller brandmän syntes till på hela eftermiddagen. Undra vad och var de övande? Vi fick både bada och bowla. Visserligen stängde de av banorna efter ett tag. Får anta att det betydde att vi inte fick bowla. Att kommunicera är omöjligt! På frågan om jag hade fått ta med mig sovande bebis i vagn in i poolen. Vet ej, vem och hur ska man fråga?

Under eftermiddagen skulle jag och nu endast mina egna tre barn våga oss ut på en egen lite utflykt. Ett buddisttempel. Taxi dit, men det var stängt! Försökte då få en ny taxi.  För andra gången i rad (samma sak hände föregående kväll) blir vi utslängda av en viftande och halvt skikande taxichufför. Trots att vi hade aktuell adress uppskriven med kinesiska tecken. Undra om det är något vi inte vet om vita taxibilar?

Målet blev istället Tianzifang, Taikang road. Ett pittoreskt område med små gränder, många små butiker och mysiga restauranger. Vi åt lasange! Trevligt att en gång inte behöva gissa sig till menyn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar